Ulkomainonnan digitalisaatio on arkipäivää

Botit: Ulkomainos jota koristaa yksilöity lyhyt-URL, jonka sisältö koukuttaa ja palkitsee.

AR: Mainospinta joka toimii porttina lisättyyn todellisuuteen.

Vuonna 2018 tehdyn tutkimuksen mukaan ihmisen keskittymiskyky on nyt lyhyempi kuin kultakalan, kokonaiset 8 sekuntia. Tämä on 4 sekuntia vähemmän kuin aikana ennen älypuhelimia.

Arvion mukaan yli 67% kaikista maailman kuluttajista ovat käyttäneet bottia asiakaspalvelussa kuluneena vuonna, ja noin 85% kaikesta asiakaspalvelusta käydään tekoälyn voimalla 2020 mennessä.

40% kuluttajista ei välitä auttaako botti vai ihminen heitä, kunhan he saavat haluamansa avun. Botit voivat leikata asiakaspalvelun kustannuksia 30% sekä rutiinikysymysten vastausaikoja jopa 80%.

Bottien tarkoitus on löytää käyttäjälle nopein reitti haluttuun tietoon, siksi suosio onkin kasvanut räjähdysmäisesti.

Lähde: Tutkimuksen suoritti Drift (maailman johtava vuorovaikutusmarkkinoija), myclever, Salesforce ja SurveyMonkey Audience vuonna 2018.

Botit

Laulava Ovipumpun botti odottaa vierailijaa kampanjaa varten tehdyllä ländärillä, yksilöidyn lyhyt-URL:in takana. Lyhytosoite on fiksu lisätä ulkomainoksen yhteyteen ja jakaa somessa, sillä se jää helposti mieleen ja on nopea kirjoittaa.

Kampanjan aikana kerättyjä vastauksia sekä yhteystietoja voi tarkastella reaaliajassa Google Sheetsissä.

Ideko etsi promootiotyöntekijöitä Laulava Ovipumpun värväysbotilla ja sai 89 yhteydenottoa ensimmäisenä päivänä. 2 viikon kampanja poiki 243 työhakemusta tai yhteydenottoa.

Lisätty todellisuus

Kun viesti koukuttaa ja palkitsee, saadaan kohdeyleisö tekemään toivottu toimenpide.

Laulava Ovipumppu toteutti Leipomo Rostenin ja alan ensimmäisen AR-liikennekampanjan Helsingin busseissa. Istuinselkien tarrat toimivat porttina toiseen ulottuvuuteen, jossa asiakkaan tuotteita sataa taivaalta.

Kilpailijat pystyivät seurata pisteitään reaaliajassa tulostaululta, ja eniten pisteitä saaneiden kesken arvottiin palkinto.

Kahden viikon kampanjan aikana AR-appi ladattiin 9450 kertaa, avattiin 22 600 kertaa ja yksittäisiä pelejä pelattiin huimat 82 000.